Op een klein stationnetje

De nieuwbouw van het station in Antwerpen telt meerdere ondergrondse verdiepingen met perrons.
De nieuwbouw van het station in Antwerpen telt meerdere ondergrondse verdiepingen met perrons.

Afgelopen dagen was ik in Antwerpen en verbleef ik in een hotel waarbij ik vanuit mijn hotelkamer een prachtig uitzicht had over een deel van de nieuwbouw van het Centraal Station van Antwerpen. Telkens tijdens mijn bezoeken aan deze bekende Vlaamse stad geniet ik niet alleen van het historische centrum maar ook van haar prachtige treinstation.

België heeft kosten nog moeite gespaard toen men in 1998 startte met de bouw van een nieuw station, inclusief nieuwe spoorlijnen, waarvan de werkzaamheden in 2006 uiteindelijk werden voltooid.

Toevallig las ik in de krant dat afgelopen week in Utrecht het nieuwe Centraal Station opnieuw geopend was en een paar weken daarvoor was op het Centraal Station in Amsterdam een deel van de ondergrondse winkelpromenade voor het publiek reeds opengegaan, wat zeker de moeite van een bezoek waard is. Opvallende is dat het bij de renovaties van deze voorname Nederlandse Stations met name gaat over het representatieve gebied waar je als winkelende bezoeker prettig kunt vertoeven. In Antwerpen ging de nieuwbouw toch een aanzienlijk stuk verder en is het dan ook een infrastructureel meesterwerk geworden.

 

Tot de heropening van het Centraal Station in Antwerpen in 2007 was het een kopstation: treinen die aankwamen moesten na aankomst weer terug in de richting waar ze vandaan kwamen vertrekken. Maar door de grootse plannen om de supersnelle trein (Thalys) naar Parijs afkomstig vanuit Amsterdam door Antwerpen te leiden, werd besloten om een tunnel onder de stad te boren en treinen het Centraal Station te laten passeren zonder nog te hoeven keren. Naast het ‘oude’ treintracé, dat enkele meters boven het straatniveau het station binnen komt, zijn er nu ook maar liefs twee verdiepingen diep onder de grond waar treinen het station binnen komen. In totaal zijn er 14 perrons ontstaan die, anders dan bij ons in Nederland, niet naast elkaar maar over drie verdiepingen onder elkaar verdeeld zijn.

 

Men heeft er bij het ontwerp voor gezorgd dat zelfs op de laagste verdieping, daar waar de Thalys vanuit Amsterdam naar Parijs (v.v.) stopt, er daglicht te zien is. Door grote uitsparingen in de moderne bebouwing kun je vanuit bepaalde plekken de verschillende verdiepingen met perrons overzien. Op die plekken gaan er ook lange roltrappen naar de laaggelegen ruimtes. Natuurlijk zijn er in dit toonaangevende Belgische station, net als bij ons in Utrecht en Amsterdam, heel veel winkels bij gekomen, maar die zijn (gelukkig) ondergeschikt aan het prachtige gebouw. 

Het Antwerpse Centraal Station is trouwens een perfecte combinatie tussen de beschreven nieuwbouw en het oude historische gebouw dat in 1905 voltooid is. Het oude gedeelte fungeert als entree naar de stad en bij binnenkomst heb je echt een gevoel dat je een imposante ontvangsthal binnen komt. Allerlei ornamenten die hier meer dan honderd jaar geleden als versieringen zijn aangebracht doen denken aan Antwerpen en haar rijke geschiedenis. Zo zien we op vele plekken Davidsterren die verwijzen naar de Antwerpse Diamanthandel, die ooit voornamelijk in handen was van Joodse handelaren.
Direct naast het station ligt dan ook de Diamantwijk, het centrum van de diamanthandel voor de hele wereld. In het nieuwbouwgedeelte van het station zitten ook vele diamanthandelaren die in vitrines hun waar presenteren aan de voorbij lopende reizigers. Aan de achterzijde van het nieuw station is de wijk waar de Orthodoxe Joodse gemeenschap van Antwerpen woont, die opvalt doordat de mannen allemaal in het zwart gekleed zijn, een zwarte hoed dragen en meestal een lange baard hebben. Voor hen is het achtergedeelte van het Antwerpse station een deel van hun leefgebied geworden en dat maakt het op die plek een stuk levendiger.

Mocht je binnenkort eens een leuk tripje willen maken dan raad ik je aan om met de trein naar Antwerpen te gaan, want zoals je leest is vanaf het moment dat je uit de trein stapt je ontdekkingstocht in dit bijzondere fraaie station reeds begonnen.