Licht in de duisternis

Goed verduisterende gordijnen
Goed verduisterende gordijnen

Eerlijk gezegd is het één van mijn grootste irritaties in een hotelkamer. Zodra je de kamer binnen stapt heb je er in eerste instantie nog geen erg in. Je kijkt eens om je heen en velt een oordeel over bijvoorbeeld de inrichting van de kamer, het ruimtegevoel en het uitzicht. Wellicht ziet alles er heel rooskleurig uit en waarschijnlijk voel je je heel prettig in dit vertrek. Voor een hotelkamer geldt ook dat een goed begin natuurlijk het halve werk is. Maar dit werk moet natuurlijk wel goed afgemaakt worden met diverse zaken die ook moeten kloppen.

Je zet je koffer neer, wast je handen en loopt vaak gelijk weer naar buiten om de stad te verkennen of om bijvoorbeeld naar je zakelijke afspraak te gaan die in de lobby op je staat te wachten. ’s Avonds trek je in je kamer de gordijnen dicht, maak je je klaar voor de nacht en duik je lekker je bed in. Je kijkt uit naar een goede nachtrust zodat je ook de volgende dag weer vol energie kunt besteden. En dan komt het…

Om 05.15 uur word je op die zomerochtend wakker en je weet eigenlijk niet waarom. Om de een of andere reden lig je met je ogen wijd open en als je op je klokje kijkt zie je tot je ergernis dat het veel te vroeg is om op te staan, maar je bent toch klaar wakker. De reden dat je wakker werd? De gordijnen voor het raam zijn van een dunne stof gemaakt, dus niet verduisterend en laten dus veel te veel daglicht door. In de zomer betekent dit daglicht dat bij het opkomen van de zomerzon deze naar binnen schijnt en je biologische klok zegt dan dat het tijd is om op te staan. Okay, niet iedereen zal hier last van hebben, maar ik ben dus één van die mensen op wie dit daadwerkelijk effect heeft. Ik doe geen oog meer dicht en kom met al dat licht lastig weer in slaap en ben dan al vroeg in de ochtend klaarwakker.

Er is natuurlijk als hotelgast een aantal oplossingen te bedenken voor dit probleem, zoals het dragen van een oogmaskertje. Maar zeg nou zelf, dit zit toch niet comfortabel? Wellicht wekt het licht je dan niet dankzij het oogmaskertje, maar dan is het wel weer het elastiekje van het masker dat achter je oren jeukt of je onderbewuste dat constant denkt wat zit er op mijn gezicht. Dit is dus geen oplossing voor mij.

Toen wij verleden jaar voor langere tijd tijdens de zomer in Berlijn verbleven hadden we hetzelfde euvel, de gordijnen waren enorm lichtdoorlatend. We zijn toen zo creatief geweest, aangezien we echt maanden daar vertoefden, om elke avond dik, donker pakpapier in meerdere lagen over het slaapkamerraam te plakken en dat hielp behoorlijk goed. Maar als je slechts enkele nachten ergens in een hotel verblijft behoort dit natuurlijk niet tot de mogelijkheden en is dit veel te bewerkelijk.

Tijdens mijn vliegcarrière speelde de verduistering van hotelkamerramen ook een belangrijke rol. Zeker als je na een intercontinentale vlucht op een plek aankomt met tijdverschil. Het kon dan zo maar gebeuren dat je op hele afwijkende tijden naar bed wilde, zoals op klaarlichte dag, aangezien dan de vermoeidheid toetrad. Een vereist voor een ‘crewhotel’ van een vliegtuigmaatschappij is dan ook dat een hotel beschikt over goede verduisterende gordijnen. Ik denkt trouwens dat dit niet alleen voor vliegtuigcrew van belang is, maar natuurlijk voor alle internationale gasten die van ver komen en ‘stoeien’ met het tijdsverschil.

Nu moet ik zeggen dat de meeste hotels waarin ik verblijf rekening houden met dit euvel en degelijke raamverduistering gebruiken. Ik vind het dan ook jammer om wel eens te zien dat de verduisteringskwaliteit van de gordijnen goed is, maar soms de manier van ophangen te wensen overlaat. Grote kieren aan de boven- en of onderkant laten namelijk ook enorm veel licht door en doen soms het effect van goede verduisteringsgordijnen bijna te niet.

Ik ben dus van mening dat je als hoteleigenaar er zorg voor moet dragen dat het slaapgedeelte van de hotelkamer donker genoeg is om goed uit te kunnen rusten. Op deze manier kom je tegemoet aan alle soorten gasten die je als hotel wilt verwelkomen, ook hen die letterlijk en figuurlijk ‘licht slapen’.


Judith de Groot

Hospitalitykenner