Lobbyen voor een prettige lobby

De rustgevende lobby van het Hiltonhotel in Wenen
De rustgevende lobby van het Hiltonhotel in Wenen

Afgelopen week zat ik in de lobby van het Victoria Hotel in het centrum van Amsterdam. En terwijl ik daar zat te wachten keek ik een beetje om me heen en verwonderde ik me over wat daar allemaal gebeurde. In de afgelopen weken schreef ik al een paar keer over de entree van een hotel en wat daar allemaal aan de hand kan zijn. Ik had het ondermeer over het feit dat er bij sommige hotels sprake is van een trap om binnen te komen, zo ook hier bij het Victoria Hotel, ik sprak ook al over de geur van rook in de entree en stond stil bij de receptie met het vriendelijke personeel.

Zogezegd verbleef ik ditmaal in de lobby. Na de gevel van het gebouw en de entreepartij is de lobby de volgende belangrijke kennismaking met het hotel. De ruimte wordt niet alleen gebruikt om door heen te wandelen om richting je hotelkamer te lopen, maar heeft meerdere functies waaronder een ontmoetingsplek, een plek om even te wachten op je reisgenoten en er is soms zelfs een mogelijkheid om een drankje te drinken. 

Persoonlijk vind ik het heel prettig als een lobby ruimtelijk is en een overzichtelijk gevoel geeft. Als je na een, soms lange en vermoeiende, reis eindelijk arriveert in jouw nieuwe ‘huis’ voor een aantal dagen dan dient de ontvangstruimte, zijnde de lobby, een aangename en rustgevende sfeer uit te stralen.

Zoals wellicht bekend kwam ik een aantal weken geleden weer aan in het Hilton Vienna Plaza Hotel in Wenen. De lobby daar voldoet aan mijn wensen. Je komt binnen in een enorm grote ruimte die qua hoogte twee verdiepingen inneemt. Om de omvang van de lobby wat intiemer te maken heeft men in het midden een grote ronde tafel geplaatst met potten met verse bloemen erop.

Aan de ene kant van de lobby van dit Hiltonhotel vind je de receptie, aan de andere kant loop je naar de toegang van de bar en het restaurant, terwijl als je rechtdoor loopt je uiteindelijk bij de liftenpartij komt. In de lobby zelf staan comfortabele stoelen en sofa’s waar je zogezegd kunt wachten op andere gasten of waar je bijvoorbeeld je laptop kunt openklappen om een e-mail te versturen of iets op te zoeken op internet. Mocht je trouwens geen computer bij je hebben dan kun je ook in deze lobby gebruik maken van de computers van het Hiltonhotel die in een hoek van de ruimte staan opgesteld.

Tijdens ons verblijf in Wenen was er tegelijkertijd een congres van een internationaal bekend automerk. De deelnemers van dit congres verbleven in het Hiltonhotel en als extra service was er in de lobby een speciale desk opgesteld waarachter meerdere hostesses van de autofirma zaten waar de deelnemers naar toe konden gaan voor vragen en wensen. En zo bleek maar weer eens dat deze ruime lobby ook voor zo’n functie geschikt is. Kortom; de lobby is in een goed vier- en vijfsterrenhotel een multifunctionele ruimte.

Helaas is het ook wel eens anders zoals ik weer eens bemerkte tijdens mijn recent verblijf in de lobby van het Victoria Hotel, waar ik mijn verhaal mee begon. Ik zit hier de laatste tijd regelmatig. Terwijl Marcel een presentatie geeft in één van de zalen van het Victoria Hotel wil ik graag even op een rustig plekje zitten, wat e-mails doornemen en daarbij een kopje koffie drinken.

Er zijn hiervoor in het hotel in eerste instantie verschillende ruimtes geschikt. Allereerst zou de Brasserie een aardige plek zijn, maar daar is het meestal behoorlijk druk. Dit komt omdat deze plek, gelegen aan het Damrak, niet ver van het Centraal Station, veel Nederlandse en Buitenlandse toeristen aantrekt. Talloze mensen strijken hier na een dagje winkelen en sightseeing neer, wat het geheel een drukke ambiance geeft. Daarnaast wippen veel voorbijgangers even binnen omdat ze van het toilet van het Victoria Hotel gebruik willen maken en dat zorgt dat het in de Brasserie een komen en gaan van mensen is. De bar van het hotel zou een geschikt alternatief zijn om even ongestoord te vertoeven, maar die gaat helaas pas om vier uur open.

Een passende plek zou nu dus de lobby kunnen zijn, maar bij het Victoria Hotel is deze absoluut niet hetzelfde als bij het Hiltonhotel in Wenen. Allereerst is deze lobby vrij klein en oogt eigenlijk veel meer als een (door)gang. Aan deze functie voldoet deze ook prima, want het is hier echt een komen en gaan van mensen. Ze hadden in het Victoria Hotel kunnen beslissen om er door middel van het design en inrichting toch een aangename plek van te maken. Maar de inrichting lokt helaas niet echt uit om hier even plaats te nemen en te relaxen. Het is dus ook niet een goede locatie om met iemand een afspraak te maken en een (zakelijk) gesprek te hebben. Een gemiste kans van het hotel!

Bij mijn laatste bezoek aan het Victoria Hotel viel me op dat een groot aantal hotelgasten zich in de beperkt aanwezige stoelen in de lobby had geïnstalleerd. Ze zaten er volgens mij al een tijdje aan hun verveelde blikken te zien. Hun talrijke koffers stonden pontificaal naast hen wat de ruimte weer niet echt een aantrekkelijke aanblik gaf. Vermoedelijk zaten ze te wachten op hun transfer naar de luchthaven Schiphol. Ze hadden waarschijnlijk al uitgecheckt, wat normaal gesproken voor twaalf uur dient te gebeuren, moesten nog een paar uurtjes overbruggen en deden dit maar in de lobby van het hotel. Enkelen van hen hadden nog wat laatste inkopen gedaan en stonden dat middenin de toch al kleine lobby in hun koffers te proppen. Wat een chaotisch tafereel leverde dat op en zeker niet een viersterrenhotel waardig.

Wat zou ik graag eens zo’n hotel over mijn ervaringen met betrekking tot het ontvangst van gasten willen delen. Het zou namelijk door een paar kleine ingrepen en veranderingen zo veel aangenamer en prettiger in de lobby kunnen zijn. Misschien moet ik toch binnenkort maar eens gaan ‘lobbyen’ bij de directie van het Victoria Hotel.

 

Judith de Groot

Hospitalitykenner 

De lobby van het Victoria Hotel waar gasten wachten op hun transfer en hun laatste inkopen in hun koffers proppen.
De lobby van het Victoria Hotel waar gasten wachten op hun transfer en hun laatste inkopen in hun koffers proppen.