“Het zijn de kleine dingen die het doen”

Een slecht afgewerkte bruine kitrand
Een slecht afgewerkte bruine kitrand

Het zijn vaak de kleine dingen die het doen in het leven, zoals het duo ‘Saskia en Serge’ in 1971 al zong. Ik wil het dit keer echter over kleine dingetjes in de horeca hebben die een ervaring op een bepaalde plek bijzonder fijn of juist zeer onprettig kunnen maken.

Soms zijn het namelijk de kleine dingen in een hotel, restaurant of café die, bewust of soms zelfs onbewust, de plek zo extra speciaal maken en de sfeer kunnen bepalen.

Waar dat dan in zit kun je niet altijd in een paar zinnen onder woorden brengen, maar dat het meestal om details gaat is een feit. Ik kan talloze ervaringen in de hospitaliteitbranche aanhalen waarbij details invloed hadden op mijn gevoel en het verblijf positief of negatief maakten, daar kan ik bijna een heel boek over vol schrijven.

Laat ik bijvoorbeeld eens beginnen bij de badkamer in een hotel. De zogenaamde ‘Wet Room’ (‘natte ruimte’) zoals de badkamer in Engels jargon zo mooi wordt genoemd, dient er in een vier- of vijfsterrenhotel natuurlijk piekfijn uit te zien. Het is echter schijnbaar soms best wel moeilijk voor hotels om deze plek aan alle kwaliteitseisen te laten voldoen. Regelmatig kom ik op plekken waar achterstallig onderhoud of totale onverschilligheid van dit belangrijke kamertje opvallend was.

Een zeer opmerkelijk detail in een badkamer zijn bijvoorbeeld de zogenaamde siliconen kitranden langs de badrand en de wastafel die in eerste instantie bedoeld zijn om kieren waterdicht te maken.

Daarbij zijn de kitranden ook bedoeld ter afwerking van het sanitair en je oog valt hier meestal gelijk op. Als het mooi vakkundig gedaan is en een ‘meesterkitter’, zoals het hoort, aan het werk is geweest dan voelt het goed, vallen de kitranden vaak niet eens op en ziet alles er netjes en strak uit.

Helaas is het regelmatig anders, zoals ik kortgeleden in het Spaanse Valencia meemaakte. Men had allereerst niet de juiste kleur kit gebruikt die bij de witte tegels zou moeten passen, maar daarentegen een lelijke bruine ‘poepkleur’. Daarbij was ook nog eens de kitrand er een beetje tussen ‘gekneed en gekleid’ en zag er dus onooglijk onafgewerkt uit. De gehele afwerking van de badkamer werd voor mij echt doorn in het oog en deed afbreuk aan het viersterren gevoel.

De juiste manier van kitten, wat dus echt vakwerk blijkt te zijn, is dat het een dunne gladde rand, zonder oneffenheden en/of luchtgaatjes is, die het bad of de wastafel waterdicht maakt. Is dit niet juist gedaan dan komt er water tussen deze slordige kieren en ontstaan er zelfs haarden voor bacteriën en schimmels. Deze schimmelige kitranden kom je jammer genoeg best vaak tegen in viersterrenhotels en voor mij is dit vaak een reden om zo’n hotel op een bepaalde (negatieve) manier te kwalificeren.

Om nog even in de badkamer te blijven wil ik een ander (klein) detail aanhalen waar je als hotelmanagement over na moet denken en dat eveneens te maken heeft met de afwerking van je ‘natte ruimte’. Het uitzicht vanuit het ligbad is namelijk best wel van belang. Het klinkt misschien raar, maar als je lekker relaxed in bad ligt te dobberen kijk je toch een beetje in het rond. Je gezichtspunt is vanuit die plek anders dan wanneer je op het toilet zit of voor de spiegel staat (waar men trouwens geregeld ook al geen rekening met het panaroma houdt).

Vanuit het bad kijk je vaak regelrecht tegen de onderkant van de nabij gelegen wastafel aan. Soms heb ik met verbazing zitten turen naar de chaos die zich hieronder bevond; smerige aan- en afvoerpijpen, onafgewerkte voegen en tegels. Soms zelfs nog geschreven aanwijzingen over de afmetingen van de wastafel en dergelijke. Zou dan niemand van het hotel zich realiseren dat bij elke badbeurt mensen ook op dit niveau naar de badkamer kijken? Toch wel een beetje dom als je als hotel jezelf het predicaat vier- of zelfs vijfsterren hotel toe-eigent en je niet op dit soort in het oogspringende details let.

Misschien niet helemaal vreemd, valt het me vaak op dat hotels die niet op dit soort zaken als nette kitranden en afwerking onder wastafels letten ook vaak ander steken in het hotel laten vallen. Maar hier kom ik graag een andere keer nog eens op terug. Tja, het zijn toch de kleine dingen die het doen, die het doen…..


Judith de Groot

Hospitalitykenner