De Hospitalitykenner in Wenen en Bratislava

Op dit moment schrijf ik mijn wekelijkse verhaal vanuit een comfortabele business lounge in een hotel in Bratislava, met uitzicht op het Slowaakse presidentieel paleis. Het is heerlijk zonnig en ik geniet van mijn verblijf hier in de hoofdstad van Slowakije. Ik krijg de laatste tijd veel reacties op mijn wekelijks blogs die gaan over de verschillende aspecten van het reizen en ook over mijn verblijf in de talrijke hotels.

Ik ben inmiddels door het vele toeren over de wereld en door mijn opleiding een echte kenner geworden van de internationale dienstverlening en van het reizen. Je zou me in het jargon dan ook wel met een sjiek woord een kenner van de hospitality kunnen noemen. Daarom heb ik met de titel ‘Hospitalitykenner’ maar toegeëigend en zal ik voortaan onder deze noemer met genoegen al mijn ervaringen en gedachten omtrent hotels, reizen en gastvrijheid met jullie delen.

Afgelopen week verbleef ik weer in twee verschillende hotels en wel in een viersterrenhotel in het prachtige Wenen en zoals gezegd in een viersterrenhotel in het nabijgelegen Bratislava. Tijdens een verblijf in een buitenlandse stad vind ik het belangrijk dat je in een bijzonder en aangenaam logement in het centrum verblijft. In Wenen had ik daarom gekozen voor het Hilton Vienna Plaza Hotel dat ruim aan mijn verwachtingen voldeed. Het is gelegen aan de statige Schottenring, dat een onderdeel is van de beroemde Ringstrasse. Het ligt dus echt midden in het centrum van de Oostenrijkse hoofdstad, met alle bezienswaardigheden op een steenworp afstand.
We hadden in dit Hiltonhotel al eens vertoefd, tijdens een Wenenreis die we met KUNSTSTAD georganiseerd hadden, en we waren toen al uitermate tevreden over dit uitstekende viersterrenhotel. Deze genoemde KUNSTSTAD-reis is al bijna 10 jaar geleden en het is niet verwonderlijk dat dit hotel inmiddels afgelopen jaar een renovatie heeft ondergaan.
Zoals ik verleden week ook al schreef, kiezen we tegenwoordig vaak voor een upgrade naar een dubbele kamer of een juniorsuite als we op reis zijn, want alhoewel onze dochters Alizia en Chloé nog klein zijn, wordt het lastig om met z’n vieren bij elkaar in één kamer te slapen en is meer ruimte toch wel noodzakelijk. In het genoemde Hilton in Wenen betekende dat dat we bij de upgrade niet alleen een grotere kamer kregen, maar dat we ook gebruik konden maken van de zogenaamde ‘Business Club Lounge’. Dit is een soort ‘grote huiskamer’, waar alleen gasten met een upgrade gebruik van mogen maken (toegang slechts door middel van je sleutelkaart) en waar je de hele dag kosteloos koffie/thee en allerlei versnaperingen kunt gebruiken. Erg relaxed om in zo’n luxueuze plek te verblijven, vooral als je een paar uur door de stad hebt lopen slenteren. En ik kon hier natuurlijk ook even rustig zitten werken. De genoemde lounge opende vanaf 18.00 uur zelfs een bar waar je, eveneens zonder betaling, allerlei drankjes, met en zonder alcohol, kon nemen en waarbij je ook nog eens talrijke lekkere hapjes kon opscheppen. Een heerlijk witwijntje uit Oostenrijk liet ik me dan ook smaken vanuit mijn Weense hotellounge.

Toen ik een paar dagen later in Bratislava arriveerde en mijn intrek nam in het prachtige centraal gelegen Crown Plaza Hotel, werd ik op dezelfde luxe getrakteerd, want ook hier had ik door mijn upgrade naar een grotere hotelkamer de mogelijkheid om van de Business Lounge gebruik te maken. In Bratislava was de lounge gelegen op de hoogste verdieping van het hotel en had ik uitzicht over de historische stad en op het paleis van de president van Slowakije, die de buurman van ons hotel was.

Een echte aanrader dus, voor frequente reizigers die van luxe en comfort houden, om eens te kiezen voor een upgrade en te genieten van alle extra faciliteiten die dit kan bieden. Het verhoogt echt het gevoel van beleven van een stad en de ‘verwenfactor’ wordt op deze manier ook behoorlijk vergroot.


Judith de Groot

Hospitalitykenner